آموزشفتوشاپ

فتوشاپ بهتر است یا لایت روم

ا گر شما عکاس هستید یا به عکاسی علاقه دارید احتمالاً لایت روم را شنیده اید لایت روم چیست آیا تفاوت لایت روم و فتوشاپ را می دانید لایت روم یکی از  افزارهای پر قدرت و محبوب شرکت ادوبی است در مقاله های قبل به معرفی نرم افزارهای دیگر شرکت ادوبی از جمله تفاوت فتوشاپ و ایلوستریتور پرداختیم.

مقاله هایی چون عکاسی از پرندگان عکاسی از محصولات عکاسی از طبیعت که می‌توانند نکاتی برای عکاسی هرچه بهتر به شما یادآور شود را نیز در گذشته آورده‌ایم حال در این مقاله به لایت روم چیست ؟و لایت روم چه کاربردی دارد ؟ می پردازیم و تفاوت لایت روم و فتوشاپ را بیان می‌کنیم تا شما را در انتخاب بهتر هرکدام کمک کند.

لایت روم چیست

تفاوت لایت روم و فتوشاپ

لایت روم یکی از نرم افزارهای نسبتاً جدید و پر کاربرد برای عکاسان است در واقع نرم افزاری است که باعث سردرگمی در میان عکاسان شده است چرا که این نرم‌افزار که نام فتوشاپ را نیز در اسم خود دارد.

تفاوت فتوشاپ و لایت روم

آیا همان قابلیت های فتوشاپ را دارا است ؟یا یا اینکه چه برتری می‌تواند نسبت به فتوشاپ داشته باشد؟

امکانات مدیریت و دسته بندی برنامه ها و پلاگین ویرایشگر فایل های خام فتوشاپ است ترکیب امکانات این دو برنامه باهم باعث پیدایش برنامه‌ای شده است که هم امکان دسته بندی مدیریت و نمایش عکس ها را فراهم کرده است و هم دسترسی ویرایش و پردازش فایل خام و خروجی گرفتن از آن را در اختیار کاربر گذاشته است.

 

فتوشاپ بهتر است یا لایت روم

فتوشاپ یا لایت روم

 

لایت روم یکی دیگر از نرم افزارهای قدرتمند و محبوب شرکت ادوبی است که با وجود سن کم حضور به دلیل امکانات قوی که دارد باعث شده است که بسیاری از عکاسان این نرم افزار را برای ویرایش عکس های خود ترجیح دهند جالب است بدانید علاوه بر داشتن امکانات قوی این نرم افزار آنقدر ساده طراحی شده است که تقریباً هر عکاسی فارغ از حرفه ای و آماتور به راحتی می تواند از آن استفاده کند و آن را یاد بگیرند.

یادگیری لایت روم

به این دلیل ممکن است بسیاری از آموزشگاه ها و مدرسین شنیده باشید که در زمان کوتاهی این نرم افزار کاربردی را خواهید آموخت و می توانید به خوبی از امکانات آن بهره مند شوید لایت روم یک نرم افزار ایمیل و غیر مخرب است.

فتوشاپ بهتر است یا لایت روم

برنامه ایمن و غیر مخرب برای عکس های شما می باشد حالا ممکن است بپرسید اگر بقیه برنامه ها نا ایمن و مخرب هستند؟ برای توضیح این مفهوم باید به شما گفت شما در برنامه لایت روم روی عصر ویرایش انجام نمی دهید بلکه به صورت نمایشی روی کپی عکس اصلی اصلاحات را انجام می دهید واصل عکس شما بدون هیچ دستکاری سالم و ایمن باقی می ماند.

اما وقتی بر روی عکسی اصلاحاتی انجام می دهید مثلاً نور آن را کم و زیاد می کنید و یا برش میزنید تصویر پیش نمایش است که تغییر می‌کند و تصویر شما به صورت خام و سالم باقی می‌ماند تصویر پیش نمایش تصویری است که لایت روم از قبل از عکس اصلی برای خود ذخیره کرده است .

کاربرد لایت روم

کاربرد لایت روم

بنابراین شما می‌توانید هر موقع که بخواهید در برگردید بخشی از اصلاحات یا کل آن را حذف کنید و در عین حال فایل اصلی عکس خود را نیز داشته باشید نحوه ذخیره سازی و مدیریت فایل در لایت روم کار لایت روم به گونه‌ای است که در کنار فایل اصلی و فایل ویرایش شده فایلی به نام کاتالوگ ایجاد می کند که کلیه عملیات ویرایش در آن ذخیره می‌شود به گونه‌ای که در اصطلاح اصلاحات و فایل های ویرایش بعدی قابل استفاده و تکرار می باشد.

تاثیر لایت روم بر عکس ها

پس می توان گفت مانند کپی عمل می کند به این شیوه ویرایش ویرایش غیر دائم می گویند این نوع یکی از دو چهره متمایز لایت روم و فتوشاپ می باشد.

در واقع این ویژگی لایت روم این امکان را به شما و کاربران می دهد که بدون اینکه فایل اصلی دست بخورد و یا تغییراتی روی آن انجام شود تمامی تغییرات را در فایل کوچکی به نام کاتالوگ ذخیره می کند .

نکته مهم :

نکته قابل توجه و جالب در مورد این فایل آن است که در این فایل اطلاعات ویرایشی کلیه عکس هایی که در آن فولدر قرار دارد وجود دارد.

بنابراین می توان گفت که  فتوشاپ بهتر است یا لایت روم  در یک فولدر عکس با هر تعداد فایل عکس تنها یک فایل کاتالوگ خواهیم داشت که حداکثر ۲۰۰ مگابایت حجم دارد نحوه ذخیره سازی عکس در فتوشاپ نحوه ذخیره سازی عکس کاملا متفاوت است، وقتی که عکس را در فتوشاپ باز می کنید و شروع به ویرایش و تغییرات آن می کنید واضح است که اصلاحات بر روی فایل اصلی صورت می گیرد .

ذخیره فایل در لایت روم

برای نگه داشتن فایل اصلی باید کپی دیگری با فرمت psd ذخیره کنید که معمولاً حجمی بیش از ۵۰ مگابایت دارد.

تفاوت کاربری و ابزار در لایت روم و فتوشاپ بخشی از ابزارهایی که برای ویرایش و تحلیل تصاویر در لایت روم وجود دارد به شرح زیر می باشد:
•Histogram
•Basic
•stone curve
•split tonight

 

فتوشاپ بهتر است یا لایت روم  : فهرست ابزارهای ویرایشی موجود در لایت روم مجموعه کاملی برای پوشش اصلاحات و تنظیم تصاویر می باشد همانطور که گفته شد در لایت روم شما می توانید مجموعه اصلاحاتی که برای یک تصویر انجام داده‌اید را ذخیره و در فایل های دیگر نیز اجرا کنید .

بخش های پر کاربرد لایت روم

علاوه بر بخش ها و ابزاری که در بالا به آن اشاره نمودیم لایتروم دارای بخش‌های نیز برای ایجاد اسلایدشو چاپ و ایجاد خروجی برای گالری تصاویر وب نیز دارا است تمامی ابزارها و امکانات موجود در لایت روم در قسمت cameraفتوشاپ نیز وجود دارد.

زمانی که یک تصویر با فرمت راو به صورت خودکار در فتوشاپ اجرا می‌شود با صرفه نظر از تغییرات جزئی تقریبا می توان گفت که این ابزارها کپی هستند.

 

تفاوت لایت روم یا فتوشاپ

فتوشاپ بهتر است یا لایت روم

با توجه به کلیه نکاتی که در قسمت بالاتر بیان شد و امکانات و ابزاری که برنامه لایت روم در اختیار شما و کاربر قرار می دهد ممکن است برای شما نیز این سوال مطرح شود که کدام نرم افزار برای شما بهتر هستند لایت روم یا فتوشاپ ؟ فتوشاپ بهتر است یا لایت روم

در پاسخ باید گفت هر دو استفاده همزمان از هر دو نرم‌افزار برای عکاسان کاربردی است بسته به نوع عکاسی و ویرایش مورد نظر می‌توان از هر دو نرم افزار استفاده نمود نرم افزار لایت روم برای ویرایش دستی و تعداد بالای عکس مناسب می باشد و نرم افزار فتوشاپ برای ویرایش های جدی تر و مهم تر و دقیق تر .

به طور مثال برای ویرایش عکس های طبیعت که می توان تعداد زیادی عکس را همزمان با هم برایش کرد بدون اینکه مشکلی پیش آید لایتروم پیشنهاد می‌شود اما برای ویرایش عکس های صنعتی خشن یا آتلیه لازم است از نرم افزار فتوشاپ استفاده کنید چرا که به ویرایش جدی تری نیاز دارید.

مثال قابل توجه تفاوت لایت روم و فتوشاپ

در کل اگر بخواهیم نرم افزار لایت روم و فتوشاپ را با یک مثال با یکدیگر مقایسه کنیم می‌توانیم بگوییم که نرم افزار لایت روم مانند پزشک عمومی می‌ماند و نرم افزار فتوشاپ پزشک متخصص برای انجام کارهای تخصصی تر و جدی تر و دقیق تر نیاز متخصص ضروری است در صورتی که کارهای ساده تر و سریع تر را می‌توان به همان پزشکی عمومی یعنی لایت روم سپری کرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا