فتوشاپ

فتوشاپ بهتر است یا ایلوستریتور

 

تفاوت میان نرم افزار فتوشاپ و ایلوستریتور

بررسی تفاوت میان نرم افزار فتوشاپ و ایلوستریتور

فتوشاپ ،این نرم افزار محبوب و پرکاربرد در بخش طراحی گرافیک می باشد اگر تازه به سرزمین طراحی گرافیک پا گذاشته اید و مشخصی در مورد ابزارهای کلیدی آن بیشتر بدانید در این مطلب قرار است پاسخ تمام سوال هایتان برسید.

تفاوت این دو نرم‌افزار  و اینکه فتوشاپ بهتر است یا ایلوستریتور در ابتدا شاید کمی پیچیده باشد اما اگر کمی جلوتر برویم همه چیز شفاف خواهد شد در این بخش قرار است درباره ابزارهای این نرم افزار و تفاوت بین این ابزار ها صحبت کنیم.

ایلوستریتور بهتر است یا فتوشاپ
ایلوستریتور بهتر است یا فتوشاپ

تفاوت رستر و وکتور در فتوشاپ و ایلوستریتور

مهمترین مهمترین تفاوت تکنیکهای تصویر سازی است که این نرم افزار استفاده می کنند فتوشاپ ویرایشگر تصویری یعنی رستر ادیتور است به این معنی که تساوی تصاویر از پیکسل ها تشکیل شده اند به همین دلیل اعمال تغییرات روی تصاویر آن را با مشکل مواجه می‌کند.

به عنوان مثال اگر بخواهید تصویری را در فتوشاپ کرده و ذخیره کنید تصویر پیکسلی خواهد شد اما این سری تو ویرایشگر برداری است به این معنی که برنامه از فرمول های ریاضی برای ایجاد فرم و شکل های مختلف استفاده می کند.

تصاویر در ایلوستریتور

از آن جایی که تصاویر از نظر تکنیکی حاصل یکسری فرمول هستند می توانید بدون نگرانی آنها را بزرگ و کوچک کنید و حرکت و تغییر سایز دهید برنامه اتوماتیک فرمول ها را دوباره محاسبه کرده و تصویر نهایی را بدون هیچ گونه افت کیفیتی نمایش میدهد.

دومین تفاوت بین فتوشاپ و ایلوستریتور رنگ بندی طبیعی در مقابل رنگ بندی دقیق است تفاوت در کد نویسی این نرم‌افزار نتایج جالبی داشته است در فتوشاپ را می‌تواند طرح روان و طبیعی حتی در حد تصاویر واقعی خلق کند.

دلیل برتری فتوشاپ به دیگر نرم افزار های ادوبی

برای اینکه فتوشاپ نرم افزار دیجیتال است که امکاناتی مانند دنیای آنالوگ نقاشی و طراحی روی کاغذ فراهم می کند و از همین رو تصاویر ویرایش یا خراب شده توسط آن به بسیار شبیه زندگی و دنیای واقعی هستند.

می تواند به راحتی از دقت برسد که با اینکه کمتر طبیعی دیده می شود، اما برای عناصری که باید بدون نقص و عالی باشند و ابعاد شان مرتباً تغییر کند. مناسب است به عنوان مثال لوگو باید فکر سازی شود تا بتواند بدون مشکل و طبق نیاز مشتری بزرگ و کوچکش کرد. اما یک پوستر بهتر است در فتوشاپ طراحی شود تا بتوان تصویری طبیعی و پویا درون آن خلق کرد.

نقص قوانین فتوشاپ و ایلوستریتور توسط بعضی طراحان

با تمام این اوصاف طراحانی هستند که این قوانین را نقض می‌کنند و مثلاً پوسترهای کم نظیر را در ایلاستریتور رقم می‌زنند اگر نیاز به تصویرسازی و ویرایش تصویر برای پوستر دارید ایلاستریتور گزینه جذاب تری است.

به طور کلی می‌توان گفت که فتوشاپ‌برای  ویرایش تصاویر و عکس هایی که از قبل موجود است مناسب تر است . در حالیکه ایلاستریتور برای تصویر سازی و طراحی شکل های انتزاعی مورد استفاده قرار می گیرد.

ایلوستریتور و فتوشاپ
تفاوت میان ایلوستریتور و فتوشاپ

تاریخ تولد این دو نرم افزار

برنامه ایلوستریتور در سال ۱۹۸۷ معرفی شده در حالیکه فتوشاپ سه سال پیش از آن و در سال ۱۹۹۰ انتشار یافته است در نرم افزار فتوشاپ شما محدود به محیط کار هستید و نمی توانید از محدوده ای که در ابتدای ایجاد فایل تعریف کرده اید خارج شوید.

اما در ایلوستریتور در این خصوص محدودیتی وجود ندارد. و در صورت لزوم بدون نیاز به تغییر اندازه محیط کاری میتوان از محدوده های از پیش تعیین شده گذر و آیتم ها را از آن خارج یا به آن وارد کرد.

در نرم‌افزار فتوشاپ ما تنها ناحیه خاصی از تصویر را انتخاب می کنیم اما در ایلاستریتور انتخاب ناحیه موضوعیت ندارد و در واقع شی ء های مختلف انتخاب می شوند.

ایلوستریتور و فتوشاپ
تفاوت ایلوستریتور و فتوشاپ

شاید مهمترین تفاوت بین فتوشاپ و ایلوستریتور در بحث اینکه فتوشاپ بهتر است یا ایلوستریتور

در فتوشاپ امکان بزرگنمایی بدون افت کیفیت وجود ندارد و در واقع هنگام زوم کردن این نرم افزار پیکسل ها را بزرگ میکند در نهایت سبب می‌شود پس از اندکی سوم کردن بتوانیم آنها را ببینیم اما در مورد ایلاستریتور قضیه به کل متفاوت است.

اشکال موجود در ایلوستریتور

دانلود اشکالی که در ایلوستریتور ترسیم می‌شوند ذات مبتنی بر فرمول های ریاضی هستند محدودیتی در میزان بزرگنمایی تصاویر وجود ندارد و می توانید تا هر اندازه که دوست دارید یک تصویر را بزرگ کنید آنهم بدون ذره افت کیفیت در نرم افزار فتوشاپ بخش زیرین  ماسک می‌شود اما در ایلاستریتور بخش فوقانی ماسک می شود.

فتوشاپ اصولاً برای ویرایش عکس و تصاویر از قبل ایجاد شده رو توش تصویر و انواع ادیت های مربوط به رنگ کنتراست و خصوصیات در عکس ها استفاده می شود.

در حالی که موارد کاربرد ایلوستریتور در زمینه طراحی و تصویرسازی انتزاعی از قبیل لوگو ،کتاب های مصوب ، و نمونه های دیگری از این دست است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا